úterý 17. května 2011

Oboroh - Žalm 22 (Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?)

Už je to skoro 20 let, co Oboroh vydal Spatřujeme světlo, druhou desku zhudebněných žalmů v ekumenickém překladu, dosud svoje asi nejrockovější a nejznámější album. Do prvních dvou alb Oborohu (plus tři žalmy na třetím albu Kámen), pokud se nepletu, vměstnal Slávek Klecandr snad všechno, co zhudebnil pro bezejmennou undergroundovou kapelu, která působila v okolí Třebechovic pod Orebem v druhé půli 80. let. Pak následovaly čtyři studiové desky převážně s autorskými písněmi a nyní vychází album Žalmy III., album s novými melodiemi na biblické žalmy, album, které nevychází z repertoáru „třebechovické skupiny“. Vydavatelství Indies Happy Trails uvolnilo ke stažení singl Žalm 22, osmou skladbu z celkových jedenácti.



Přiznám se, že při prvním poslechu se mi to moc nezamlouvalo. Už při druhém jsem si ale víc všímal přítomnosti klasických značek, které dělaly z žalmů na starých deskách hudebně zajímavé hity: basová předehra a pokračování její linky i dál, zpěv Slávka Klecandra... Přesto se ale mírně unylý refrén opakuje možná více než je zdrávo (pokud je však cílem alba nějaká forma meditace, pak je to asi záměr, který holt nedocením) a není mi jasný klíč, podle kterého byly vybrány verše. Kromě asi dvou výjimek bylo před lety vždy zvykem, že Oboroh přezpíval žalm celý; teď jsou obsahem písně jen verše 2 (2a je refén), 3, 10, 11, 19 a 20. Možná že Klecandr vybíral podle aluzí na život Ježíšův, ale co tam pak dělá to „Ty jsi mě vyvedl z života matky...“? Melodie Klecandrova zpěvu se mi docela líbí, možná kdyby měla větší čas se rozvinout, bylo by to ještě lepší. Je škoda, že občas není úplně rozumět slovům.

Doporučuji zkrátka neskuhrat hned, že už to není ten „klasický starý Oboroh“ a dát té nahrávce šanci. Uvidíme také, jaké budou další písničky.

3 komentáře:

  1. Zajdu na koncert a uvidím, mají být těď někdy v Krucemburku.

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se ten 22. žalm líbí moc, hned na první poslech. Máš už celý album? Jan Z.

    OdpovědětVymazat
  3. Bohužel ještě nemám, ale v plánu to je...

    OdpovědětVymazat